«Доступні ліки» за електронним рецептом – підсумки першого місяця роботи.

З 1 квітня 2019 року стартував відпуск лікарських засобів за програмою «Доступні ліки» за електронним рецептом.

За  даними оприлюдненими  на офіційному сайті Національної служби здоров’я України (https://nszu.gov.ua/e-data),  станом на 1 квітня 2019 року у Тернопільській області договір з НСЗУ  заключили 41 суб’єкт господарювання, які зареєстрували 142 місця відпуску лікарських засобів у області з яких 130 аптек і 12 аптечних пунктів. В  м. Тернополі  зареєстровано 48 місць відпуску лікарських засобів за програмою «Доступні ліки» за електронним рецептом. Комунальні аптечні заклади  склали 19.01 % (27 місць провадження), приватні – 69,72 % (99 місць провадження), ФОПи -11,27% (16 місць провадження).  

Станом на 03 травня 2019 року кількість аптечних закладів, які заключили договір з НСЗУ, зросла до 44 суб’єкти господарювання і нараховує 148 місць відпуску ліків: комунальні аптечні заклади  – 18.24 % (27 місць провадження), приватні – 69,59 % (103 місця провадження), ФОПи  – 12,16% (18 місць провадження).

Фактично, в квітні цього року відпуск ліків за електронним рецептом в Тернопільській області здійснювався у 25 населених пунктах: 15 містах, 7 селищах міського типу та 3 у селі.

На  3 травня  2019 року у Тернопільській  області вже було виписано 34 157 рецептів і область займала 16 місце по Україні по кількості виписаних рецептів і відпущено за місяць 22 463 рецепта  – 13 місце по Україні за кількістю отоварених рецептів (з них 9 732 у місті Тернополі). Із загальної кількості відпущених рецептів: 54,26 % (12 188 рецептів) відпущено через комунальні аптеки; 31,60 % (7 100 рецептів) – через приватні аптеки; і 14,13 % ( 3 175 рецептів ) – через аптечні заклади ФОПів. Для порівняння в Україні із загальної кількості відпущених електронних рецептів 66 %  відпущено через приватні аптеки, 26,8 %  – через комунальні і 7,2 %  – через аптеки ФОПів.

22 березня 2019 року  між Національною службою здоров’я України (далі – НСЗУ) та Тернопільським обласним виробничо-торговим аптечним об’єднанням ( далі – ОВТ аптечне об’єднання) був підписаний договір про реімбурсації, і з 1 квітня 2019 року підприємство активно включилось у дану програму.

 Відпуск лікарських засобів за електронним рецептом здійснюється через 17 структурних підрозділів аптечного об’єднання. За перший місяць роботи,  фактично кожен четвертий електронний рецепт у Тернопільській області  було отоварено у аптечних закладах підприємства ( станом на 03.05.19 року – 5628 рецептів),  в тому числі через три аптечних заклади, які розташовані у селах.

Працівники Аптеки №8 Тернопільського ОВТ аптечного об’єднання м. Зборів

Алгоритм дій при отриманні лікарських засобів за електронним рецептом.

Перший місяць роботи виявив багато проблемних питань та незручностей при відпуску за електронними рецептами, а саме:

  • фактично виписування рецептів стартувало разом із відпуском їх через аптечні заклади, і провізори разом із лікарями одночасно вчилися працювати у даній програмі. Через малу кількість аптечних закладів, які проводили відпуск, у перший місяць роботи в аптеках виникали великі черги, програма іноді не витримувала навантаження і «зависала», що викликало велике невдоволення серед клієнтів аптеки;
  • значні незручності спричиняє факт, що номер рецепту і код приходять на телефон, а не на паперовому носії.  Оскільки,  у більшості своїй, користувачами програми є літні люди, які не завжди можуть знайти і прочитати SMS-повідомлення, вони просять це зробити провізора і це також займає певний час, поки спеціаліст знаходить повідомлення;
  • вартість багатьох лікарських засобів, які відпускаються за програмою у аптеці не відповідають вартості вказаній у реєстрі затвердженому Міністерством охорони здоров’я України, відповідно провізор при відпуску ліків тратить час на  зміну ціни в програмі;
  • іноді схеми лікування для одного пацієнта передбачали отримання одного і того ж лікарського засобу, тільки різних дозувань – електронні рецепти були виписані, а відпуск по них ліків був заблокований системою;
  • виникає питання щодо можливості відпуску ліків, кількість яких в упаковці була більшою, ніж передбачено на максимальний курс лікування (3 місяці);
  • необхідність коригування зведеного реєстру, який надає НЗСУ за відповідний період, оскільки в ньому зазначається ціна відповідно до Реєстру, затвердженого МОЗ України, а не фактична, по якій було відпущено ліки;
  • медична інформаційна система не передбачає можливості зробити звіт окремо по кожному структурному підрозділі, щодо кількості отоварених електронних рецептів за певний період що є незручним для суб’єктів господарювання, які проводять відпуск через кілька аптечних закладів;
  • обмежена доступність у сільській місцевості, адже витрати на обладнання робочого місця, щоб здійснювати відпуск ліків за електронним рецептом, набагато перевищують дохід від ведення господарської діяльності (підведення Інтернету, комп’ютеризація робочого місця та встановлення відповідного фіскального реєстратора, та подальша щомісячна оплата наданих послуг за Інтернет, програму, користування медичною інформаційною системою).

Звичайно, в процесі роботи, багато проблем  вирішувалось, і надалі, сподіваємось,  що систему буде удосконалено, а  проблемні питання втратять свою актуальність.